reklama

Rozprávkové vyšetrenie

Predstavte si, že vám nečakane, bez predchádzajúcich zdravotných výkyvov začne dvojročný človiečik kolabovať. Za dvadsať minút mu vyskočia horúčky, potom upadne na niekoľko minút do bezvedomia - a keď ho preberú, akoby sa nič nestalo. Nasledujú vyšetrenia - a stále sa na nič neprichádza. Po šiestom záchvate v priebehu niekoľkých mesiacov prichádza rozhodnutie: Ruženka musí podstúpiť EEG mozgu...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)
Naša Ruženka
Naša Ruženka (zdroj: autorka)

Hoci som takéto vyšetrenie kvôli migrenickým problémom niekoľkokrát absolvovala, nevedela som si predstaviť, ako dokážu lekári bez vyčerpávajúcich problémov zdiagnostikovať 27-mesačné temperamentné dievčatko. Ruženka totiž neznáša, aby sa jej niekto dotýkal hlavičky, čiapka je pre ňu otravným nepriateľom - a na hlávke má plno vlnistých vláskov, za ktoré by sa nehanbila ani oveľa staršia slečna (fotku prikladám). Ako jej medzi ne vmontujú anténky - to bol pre mňa veľký rébus.

Spomenula som si, ako moju dcérku kedysi dlhodobo liečili na hematológii a skoro každé jej vyšetrenie predstavovalo jeden obrovský stres. Pri nejednom z nich sa totiž naša Evička chcela vymaniť z môjho náručia, takže sa bránila všelijako: kopala, škriabala, kričala a plakala. Raz mi dokonca pri jednej z držiacich taktík rozpárala šaty až pod pazuchu a potom za ne potiahla ešte raz a v ordinácii som ostala iba v spodnej bielizni. Ale odvtedy ubehlo celé štvrťstoročie...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celý deň som bola ako na ihlách, pretože zdravie našej jedinej vnučky nám veľmi leží na srdci. Večer mi však na moje obrovské prekvapenie vylíčila naša Evička cez skype takto priebeh Ruženkinho vyšetrenia:

„Maminka, spomenula som si na tvoje rozprávanie, ako som počas detstva vyvádzala v ordinácách a preto som sa zákonite obávala, ako zvládnem na tomto vyšetrení našu Ruženku. Sestrička mi však povedala, aby som jej iba vyzliekla vetrovku a posadila si ju na kolená. Malá sa ma držala ako kliešť, ale nečakane k nám sestrička pritiahla stolíkovú konzolu na kolieskach, ktorou zakliesnila Ruženku, ako keby sedela pri stole. Od tej chvíle ma však moje dieťa vôbec nepotrebovalo. Na stolíku pred ňou sa totiž objavilo množstvo rozličných rozprávkových postavičiek, ktoré boli zasunuté v špeciálnych nádstavcoch a oproti nám sa posadila sestrička, ktorá ich začala Ruženke ukazovať. Naša malá sa správala akoby v tranze. Sestrička jej postupne hračky podávala, ale predtým ju vždy upozornila, že najprv jej dajú mašličku (EEG prísavku) do vláskov, ale že to vôbec nebude bolieť. Ruženka povedala: ok - a nedočkavo brala do ruky jednu hračku za druhou. Takto jej ďalšia sestrička medzi vlásky pripevnila množstvo vyšetrovacích prísaviek a ďalšie na hrudníček. Potom jej dala ešte na hlavu sieťkovú čiapočku, aby jej prísavky z hlavy nepopadali a dokonca ani táto bizarná čiapka jej v tej chvíli nevadila - a hrala sa s ňou ďalej. Malá Rosie ani raz počas tohto vyšetrenia neprotestovala, pretože bola neustále ako vo vytržení: veď sa pred ňou nachádzal farebný svet rozmanitých postavičiek a zvieratiek, ktoré dôverne poznala z knižiek a detských filmov! Sestrička bola profesionálne vyškolená a skoro hodinu vedela udržať pozornosť našej divošky. Potom jej postupne anténky podávali z hlavičky a hrudníka dole a za odmenu, že bola taká poslušná - jej niektoré postavičky darovala. Najprv jej núkali dve, ale Ruženka ich uhovorila ešte na jednu, na čo sa sestrička pousmiala a pravdaže jej ďalšiu postavičku dala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri tomto vyšetrení si ďalšia lekárka stačila robiť poznámky, lebo sestrička sa Ruženky všeličo vypytovala: akej farby sú postavičky, ako sa volajú, aké zvuky vydávajú... Rosie pri tom i spievala a recitovala básničky, jednoducho ju to bavilo..." ukončila spokojná mamička Evička svoje rozprávanie.

Neverila som vlastným ušiam. Pri vyšetrení bol i môj zať a tiež sa vyjadril, že nechápe pohodové vyšetrenie temperamentnej Rosie. Nuž, chvalabohu, že lekárska veda je už občas natoľko sofistikovaná, že deti nechodia vystrašené z rozličných, často aj nepríjemných vyšetrení.

Apropos, netuším, či takáto možnosť vyšetrení existuje aj u detských lekárov na Slovensku. Naša Ruženka so svojimi rodičmi totiž žije v Alžbetkinom kráľovstve a toto vyšetrenie absolvovala na jednej štátnej detskej klinike v Londýne.

Eva Krajmerová

Eva Krajmerová

Bloger 
  • Počet článkov:  235
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Autorka v júli 2012 zomrela. Blog nechávam na jej pamiatku. Dcéra Katka Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu